Saturday, December 10, 2011

'pokok abadi'






- Pokok abadi itulah panggilan sinonim yang diberikan oleh penduduk di Morondava, Madagascar terhadap sebatang jalan disana yang dibarisi oleh 313 pokok gergasi yang dikenali sebagai Baobab yang tumbuh setinggi 20 meter. 

- Disebabkan usia pokok tersebut yang lama iaitu hidup semenjak 800 tahun yang lalu, pokok Baobab ini digelar 'pokok abadi' oleh penduduk tempatan.



POKOK gergasi baobab yang berbentuk seperti botol dan mempunyai dahan bercabang ini turut membawa identiti mistik tersendiri.



Adansonia yang biasa dikenali sebagai pokok baobab adalah satu genus yang mempunyai lapan spesis; 6 pokok semulajadi di Madagascar, 1 di Afrika dan 1 di Australia. Nama lainnya termasuklah boab, boaboa, bottle tree, upside-down tree dan monkey bread tree.
Pokok dari spesis ini boleh mencapai ketinggian sehingga 5 – 30 meter dan dahannya berdiameter 7 – 11 meter. Glencoe Baobab, contoh Baobab Afrika di Limpopo Province, Africa Selatan adalah merupakan pokok baobab terbesar yang masih hidup dikatakan 47 meter tingginya (154 kaki) dan purata diameternya pula 15.9 meter (52 kaki). Pokok baobab dikatakan boleh hidup beribu tahun lamanya, namun sukar untuk dibuktikan fakta ini.
Pada awal tahun 2008, peningkatan untuk memajukan baobab ; produk yang kaya dengan nutrien itu bagi bahan mentah untuk produk pengguna.
KEGUNAAN POKOK BAOBAB:
  • SEBAGAI PENYIMPAN AIR
Pokok Baobab menyimpan air dalam batang pokoknya yang kelihatan seperti membengkak itu (sehingga 120,000 liter!) untuk membantu memberi kelembapan kepada kawasan persekitarannya . Ini berlaku pada waktu musim terutama musim kering kontang dengan meluruhkan daun-daunnya.
  • MAKANAN
Daun Baobab biasanya digunakan dalam masakan sebagai sayuran di Afrika. Ianya boleh dimakan segar atau pun setelah dikeringkan; digelar kuka dan selalunya dibuat sup.
Buahnya pula berkhasiat mungkin terdapat lebih vitamin C berbanding buah limau dan dikatakan juga melebihi kandungan kalsium daripada dalam susu lembu. Isi buahnya yang dikeringkan dan telah diasingkan dari bijinya dimakan begitu sahaja atau dicampurkan ke dalam bubur nasi atau susu. Di Malawi, isi buahnya digunakan untuk membuat jus yang berkhasiat. Di Zimbabwe pula, buahnya yang digelar mawuyu itu adalah buahan tempatan dan digunakan untuk membuat krim tartar . Di sebahagian tempat di Afrika Timur pula, isi buah yang dikeringkan disaluti dengan gula (selalunya berwarna merah) dan dijual dalam bungkusan sebagai candy yang dipanggil “ubuyu”. Biji baobab kebanyakannya digunakan untuk memekatkan kuah sup tetapi ada juga yang menjadikannya bahan perap dalam masakan, atau dibakar untuk terus digunakan atau pun dikisar untuk diekstrak minyak sayuran.
Pokok Baobab juga adalah merupakan sumber fiber, dye (pewarna) dan minyak mentah. Di Tanzania, bahan dari pokok ini dicampur ke dalam air tebu bagi membantu proses penapaian untuk membuat arak. Isi buah baobab boleh disimpan lama untuk digunakan dalam proses pengeluaran minuman ringan tetapi mestilah disimpan dalam bekas kedap udara.

BUAH BAOBAB
Sebelum lampu hijau diberi oleh Kesatuan Eropah terhadap penggunaan buah baobab untuk dijadikan makanan atau bahan perasa, beberapa orang luar telah pun mengetahui nilai istimewanya.
Sebuah syarikat di Itali, Baobab Fruit Company Senegal (BFCS) telah menghasilkan rangkaian produk daripada buah baobab di Senegal sejak beberapa tahun lalu termasuk isi buah, biji dan minyak untuk dijual di Eropah sebagai makanan tambahan dan produk kosmetik.
“Bagi kami, ia adalah buah masa depan. Ia mampu memberi kesan besar di Afrika,” kata Laudana Zorzella dari BFCS di Dakar yang telah mengkaji potensi buah baobab sejak sedekad lalu. – Reuters






Friday, November 18, 2011

Pencalonan 7 Keajaiban Alam Sekitar Dunia



1. Hutan Hujan Amazon.

Berkeluasan tujuh juta kilometer persegi meliputi sembilan buah negara dengan sabahagian hutan berada dalam negara Brazil. Negara-negara lain antaranya ialah  Peru, Colombia, Venezuela dan Ecuador.








2. Terusan Halong.

Terletak di Vietnam, terusan ini mempunyai kepanjangan 120 kilometer. Ia turut meliputi bukit-bukit dan gua selain menyimpan sebanyak 200 spesis ikan.

















3. Air Terjun Iguazu.

Terletak di sempadan negeri Parana di Brazil dan wilayah Misiones di Argentina.



4. Pulau Jeju.

Pulau gunung berapi ini terletak 130 kilometer dari laut Korea Selatan. Ia mempunyai kawasan permukaan seluas 1846 kilometer persegi manakala pusatnya ialah Hallasan, gunung tertinggi di Korea Selatan iaitu 1950 meter di atas paras laut.



5. Pulau Komodo.

Terkenal dengan spesis biawak komodo, pulau ini terletak di Kepulauan Nusa Tenggara. di pulau ini, biawak komodo hidup dan membiak dengan baik. Statistik tahun 2009 menunjukkan sebanyak 1300 ekor Komodo berada di sini.



6. Sungai bawah tanah Puerto Princesa.

Taman Negara Sungai bawah tanah Puerto Princesa terletak kira-kira 50 kilometer dari utara kota Puerto Princesa, Palawan, Filipina. Ia mempunyai sungai bawah tanah sepanjang 8.2 kilometer.















7. Gunung Table.

Gunung yang merupakan ikon Afrika Selatan ini
merupakan gunung berpuncak rata berketinggian
 kira-kira 1.086 meter dan bertahan daripada
hakisan selama enam juta tahun serta mempunyai
lebih 1470 spesis flora.


Tuesday, October 25, 2011

10 pantai terindah di dunia


1. Fernando de Noronha
terletak pantai Brazil. Pantai ini hanya diketahui oleh segelintir orang saja. Pantai ini digelari sebagai “The Most Beautiful Marine Park in The World”  kerana keindahan warna lautnya yang jernih dan tempat ini merupakan UNESCO World Heritage Site.
2. Maldives
Terletak di Negara Kepulauan Maldive yang berada sekitar 700 km dari arah barat daya Sri langka. Pantai negara ini dikenali sebagai “The Best CALM BEACHES in The World”.
3. Anguilla
Berada di Laut Caribbean, timur Puerto Rico. Pantai ini terkenal dengan batu karangnya. Anguilla punya segalanya. Ketenangan, kebersihan, modern, lengkap dengan kehidupan pulau kecilnya yang benar-benar “Carribean”.
4. Boracay, filipina
Terletak di pulau kecil  sekitar 300 km selatan Manila dan juga merupakan pantai paling biru di Lautan Pasifik.
5. Horseshoe Bay
Sebuah Pantai Pelabuhan yang terletak di barat Vancouver. Banyak kapal dan kawasan pergunungan yang boleh dinikmati pemandangannya.
6. Kondoi, Coral beach Okinawa, Jepun.
Okinawa. Kepulauan teraman di dunia ini.
7. Lanikai Beach, Hawaii
Pantai ini tidak begitu besar, tetapi merupakan pantai dengan air terjernih dan terbiru di Hawaii. Lengkap dengan pemandangan dua pulau kecil yang bernama Mokuluas.
8. Mnmbe Lodge, Tanzania
Pantai terindah di Benua Afrika. Perjalanan ke Zanzibar tidaklah mudah, tapi jika anda telah sampai di pantai ini, semuanya terasa sangat berharga.
9. Tulum Beach, Mexico
Salah satu resort pertama yang ada di Mexico. Pernah bermimpi berenang di pantai yang berpasir putih, tenang dan rileks diiringi oleh latar belakang piramid-piramid suku Maya? inilah tempatnya.
10. Whitehaven, Australia
7 Kilometer Pantai Pasir putih terbersih.
BONUS


Sanur Beach, Bali





Raja Ampat, Indonesia





Dreamland, Bali





Padang-padang, Bali





Mentawai, Indonesia (Sebelum tsunami)


nak pergi dekat semua tempat ini tidak tahu bila dapat pergi..pantai ini sajalah yang mampu saya pergi..=)..pantai kerachut yang terletak di taman negara teluk bahang, Pulau Pinang...



















































Saturday, October 15, 2011

giler coke...

hye semua..nak cite nie..nk tw x..dragon ball ada tujuh biji semuanya..hehehe..xla..td berlari berkejaran kat fb..tiba2 found something yang sgt intrsting nk share ngn kwn2..semua jgn malu2 jemput singgah lalu baca la ya..peace yoa..=)..share dari sahabat kt fb...


10 KELEBIHAN COCA COLA????
"Setiap 
hari selasa ngan rabu aku mesti minum air coke nie lepas training 

rugbi. Memang sedap air nie. Sedap giler! korunk pun mesti ade yg suke
air nie. Sama ada korunk tau atau x, sebenarnya air coke nie ade 10
'kebaikan' yg x disangka-sangka. Aku dpt bende nie dari emel yg member
aku bagi. Ape lagi!!

" Fakta seperti yang tersenarai
dibawah adalah kajian santifik yang dibuat oleh ahli sains
kesihatan/sosial di USA dan Britain serta laporan dari seluruh dunia
mengenai minuman ringan Coke : Coca Cola.

Di dalam
kebanyakan negeri di US , kereta peronda lebuhraya akan dimuatkan 2
gallon Coke untuk menghilangkan kesan darah di jalanraya apabila berlaku
kemalangan. Cam pasukan SMART dan bomba kita tu, Harzadous Team. Cuba
tanya Plus Ronda atau Polis Lebuhraya, adakah mereka guna? Anda di rumah
diharap dapat mencuba kajian ini :

1. Masukkan tulang
dalam satu mangkuk yang diisi Coke, ia akan hancur atau hilang sama
sekali dalam masa 2 hari. Elok untuk yang berniaga sup tulang!

2.
Untuk mencuci tandas : Masukkan setin air Coke dalam tandas dan biarkan
selama 1 jam dan kemudian 'flush'. Kesan kotoran/hampas akan hilang
dari tindakan 'citric asid' yang berada dalam Coke. Satu bahan gantian
untuk mencuci kalau sabun dah habis! Rasa-rasa buat sabun badan boleh
tak?

3. Untuk menghilangkan kesan karat dari bumper kereta
jenis chrome : Lap bumper dengan aluminium foil yang dicelup dengan
Coke. Kesannya karat hilang!

4. Untuk menghilangkan kesan
'corrosion' atau hakisan pada skru/nat bateri kereta : Tuang saja setin
Coke pasti kesan hakisan hilang serta merta.

5. Untuk melonggarkan skru yang berkarat dan ketat : Sekali lagi tuang setin Coke, skru tersebut pasti longgar dan boleh dibuka.

6.
Untuk menghilangkan kesan minyak/lekit dari pakaian : Tambahkan setin
Coke dalam mesin basuh bersama sabun pencuci dan basuh macam biasa.
Kesan minyak tu pasti hilang. Kemudian bolehlah minum air basuhan tadi
berperisa coke.

7. Cermin kereta anda berdebu/kotor/
melekit ? Celup tuala dengan Coke dan lap.Pasti bersih. Tak payah guna
tin sembur cuci cermin cam jual di Yawata tu kerana ianya amat mahal!

8.
Bahan aktif Coke adalah phosphoric asid. Ia mempunyai pH 2.8. Ia boleh
meleburkan sebatang paku dalam masa 4 hari. Kilang Perwaja/besi mesti
suka ni!Asid tersebut juga menghakis kekuatan tulang belakang dan
tulang lain dalam badan yang merupakan punca utama kearah penyakit
osteoporosis.Sila lihat lori yang membawa air sirap Coke dalam
lori tangki,[ bukan lori yang bawa Coke siap dalam botol/tin] pasti
dilengkapi dengan tanda amaran "Bahan Kimia Bahaya" atau"Bahan Penghakis
: bahaya". Lori tangki itu juga diselaputi bahan penghakis hakisan
untuk mengelak lori tu dihakis. . Tolong jangan letak/parking kereta
berhampiran lori tangki yang ada tanda amaran tu, silap-silap tengah
bawak kereta, putus 2 sebab hakisan/karat.

9. Para
pengedar minuman Coke telah menggunakannya untuk mencuci bahagian enjin
lori/trak mereka sejak 20 tahun. Wahh...mesti buat overhaul ni!

10.
Kandungan gulanya 18 sudu cawan teh satu tin Coke. Cuba try bancuh
kopi/teh dengan 18 sudu gula tu kat rumah dan minum mesti termuntahKenapa Orang Yahudi Tak Minum Coke dan Pepsi Disampaikan
oleh seorang sahabat.....

Assalamualaikum kengkawan... last weekend, ada
ustazah usrah kami beritahu... masa dia belajar kat. mesir dulu, dia
punya lecturer ada cerita... dulu ada sorang mamat yahudi ni datang
egypt to study the muslims' lifestyle kat sana setelah serangan secara
fizikal ke atas umat Islam tak berjaya. dianak carik jalan untuk serang
cara lain. tapi Alhamdulillah, dia telah diberi hidayah semasa dia dok
study umat Islam kat mesir tu. dia beritahu lecturer ustazah ni, one of
the things the jews do untuk hapuskan keturunan umat Islam is to produce
coca cola & pepsi yang di dalamnya ada chemical to retard the
reproduction organs for both men & women. menurut mamat tu, kat
israel tak ada jual coke & pepsi sbb diorg tahu apa kandungan kat
dalamnya and since jew is agama keturunan, diorg tak nak le mandul!
kalau korang pernah terima forwarded email pasal bertapa cidicnya coke tu sampai boleh dissolve tulang & gigi (calcium containing compounds) and boleh buat cucitoilet!
and for ladies, kalau minum coke boleh cause menstruation if you're a
wee bit late.

so kalau minum banyak & atthat time baru lekat
zuriat, ada chances keguguran le, kan ? Therefore, untuk kemakmuran umat
Islam & untuk kesihatan & untuk tak support jewish companies, Masih
tidak pasti kesahihan artikel ini, namun jika ia benar bayangkan
apabila ia masuk kedalam perut kita, bertambah sihatkah kita.. jika
tidak benar pun lebih baik menjauhi, bukan kerana kesihatan sahaja malah
untuk agama kita..

Wednesday, September 28, 2011

murahnya nyawa manusia di zaman ini..

hye semua..lama dah rasanya xupdate blog..ada yang tertunggu2 x saya updte blog..hahhaa..over sgt kn..k la..nk mulakan cerita..nak mengasah balik pensil yang dah tumpul nie...hehhehe..


Pada zaman serba canggih ini...kita dapat melihat betapa rakus manusia melapah nyawa manusia sendiri..saban hari bahkan setiap hari kita dapat melihat kes kematian dan pembunuhan terpampang di dada2 akhbar dan juga di kaca tv..Kejadian ini menunjukkan betapa runtuhnya akhlak masyarakat kita yang sangat terkenal dengan sifat kesopanan masyarakat timur..Tetapi,semua itu tidak lagi dapat kita nikmati..Suatu hari nanti,mungkin masayarakat kita tidak akan berani keluar rumah disebabkan kes kematian akibat dibunuh yang semakin meningkat..Permasalahan ini harus dikaji dan diteliti dengan sepenuhnya bagi mencari punca dan mengapa ianya berlaku...Ingatlah wahai sahabat..kita dijadikan olehNya sebagai khalifah di muka bumi bagi berkasih sayang diantara satu sama lain dan bukannya saling berbunuhan..


Disini saya selitkan beberapa artikel pembunuhan yang boleh kita dapati:




http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Pasangansuamiisteriditemuimatidikebungetah/Article/index_html



Pasangan suami isteri ditemui mati di kebun getah


E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
KUALA LUMPUR: Sepasang suami isteri ditemui mati, dipercayai dibunuh, di kebun getah, Batu 30, Jalan Kuala Lumpur-Ipoh, Hulu Yam, Selangor awal pagi ini.
Ketua Polis Daerah Hulu Selangor Supt Norel Azmi Yahya Afendy berkata mayat mangsa yang dikenali sebagai L. Ramasandram, 57, dan isterinya A. Bakiam, 51, ditemui orang awam pada pukul 5.40 pagi dan kemudiannya menghubungi polis.
Katanya kedua-dua mangsa adalah penoreh getah di kebun tersebut dan polis turut menemui sebuah motosikal kepunyaan mangsa di tempat kejadian.


Mayat mangsa ditemui dalam keadaan terlentang di atas tanah merah, dengan kesan tetakan pada bahagian kepala dan kedua-dua tangan mangsa, kata beliau.




Mayat mangsa kemudiannya dihantar ke Hospital Kuala Kubu Baharu.


Norel Azmi berkata kes itu disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan. -BERNAMA




http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Nakpijakpembunuhanak_/Article/index_html






Sertai komuniti myMetro

'Nak pijak pembunuh anak'

Oleh Kasdi Ali dan Mohd
am@hmetro.com.my
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
KUALA KANGSAR: “Ikutkan hati saya mahu memijak-mijaknya sehingga mati, tetapi sebagai umat Islam, saya percaya dia akan mendapat balasan setimpal atas perbuatan kejam ini di akhirat kelak,” kata Nisa Abdul Karim, 47, ibu kepada Nur Shafiqa Ismail, 11, yang dijumpai mati dibunuh di kawasan ladang sawit Kampung Langkor, Kati, dekat sini, semalam.
Biarpun keputusan ujian deoxyribonucleic acid (DNA) hanya akan diketahui tiga hari lagi, Nisa berkata, selain pengecaman awal melalui pakaian mangsa, naluri ibunya kuat mengatakan mayat hampir reput ditemui kelmarin adalah jasad anak bongsunya.


“Saya mengecam pakaian baju kurung berwarna putih corak bunga berwarna merah dan hijau, kain hijau dan selendang merah dipakai mangsa adalah milik ‘adik’ kerana saya yang memakaikan pakaian itu pada pagi hari sama dia dilaporkan hilang.


“Biarpun hanya ujian DNA dapat memastikan mayat itu anak saya berikutan pengecaman fizikal tidak dapat dibuat kerana sudah reput, naluri saya sebagai ibu mengatakan ia adalah adik,” katanya sebak.


Dia ditemui di pekarangan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Kangsar selepas sampel darahnya diambil untuk menjalani ujian DNA bagi pengesahan identiti mayat.


“Saya berserah kepada Allah jika takdir menentukan mayat itu adalah anak saya dan reda menerimanya. Tetapi, saya tidak boleh bayangkan, kalau dapat (pembunuhnya), memang saya tidak akan maafkan. “Adik budak lagi, apa yang dia tahu,” katanya sebak sambil ditenteramkan beberapa ahli keluarga termasuk empat lagi anaknya.




Nisa berkata, hatinya hancur luluh terutama apabila membayangkan penderitaan dan kesakitan terpaksa ditanggung anak bongsunya daripada lima beradik itu sebelum menghembuskan nafas terakhirnya.


Justeru, biarpun reda dan anggap apa yang berlaku satu ujian Allah, Nisa berkata, hanya satu hukuman boleh dijatuhkan terhadap suspek iaitu gantung sampai mati.


“Hanya itu saja hukuman layak dijatuhkan kepada individu tidak berperikemanusiaan ini,” katanya. Nisa berkata, arwah yang tinggal bersama ibu saudara sebelah bekas suaminya di Kampung Talang Masjid, tidur di rumahnya di Kampung Chuar, Kati pada 10 September sebaik tiba dari Butterworth, Pulau Pinang selepas berjumpa bapa kandungnya yang bekerja sebagai pemandu lori di negeri itu.


Katanya, arwah kembali ke Kampung Talang Masjid pada petang Ahad, tetapi kira-kira jam 7.30 pagi keesokan harinya kembali ke Kampung Chuar dengan membawa jam dinding sebagai hadiah sambil meluahkan perasaan sedih dengan layanan ibu saudara yang seperti membencinya.


“Adik cakap dia membelikannya kerana rumah saya tiada jam dinding. Kedatangannya pada pagi itu mengejutkan saya dan kira-kira dua jam kemudian saya memintanya kembali ke Kampung Talang Masjid kerana dia perlu pergi ke sekolah hari itu,” katanya.











Sunday, May 8, 2011

Pengorbanan yang tidak mampu dibalas............




Ibu..Ibu..Engkaulah ratu hatiku...Bilaku berduka..Engkau hiburkan selalu..Terima kasih ibu. Berapa ramai lagi agaknya manusia yang bergelar anak masih ingat lagu ini ya.Lagu yang diciptakan khusus buatmu ibu yang membesarkan diri ini bermula dari dalam kandungan rahimmu sehingga lahir kedalam dunia yang nyata ini.Betapa besarnya pengorbanan seorang ibu yang mungkin tidak akan dapat dibalas walaupun mempunyai seratus orang anak sekalipun.

Ibu..Engkaulah ratu hatiku.Ibu membesarkan kita dari dalam kandungan rahimnya lagi.Sembilan bulan diusung kemana sahaja didalam perutnya yang membesar.Kita yang bekerja hanya membawa badan sendiri sahaja sudah penat, inikan pula membawa perut yang besar.Proses melahirkan anak kedunia ini merupakan suatu ujian yang amat besar buat ibu.Ibu bertarung dengan nyawanya sendiri bagi melahirkan seorang zuriat bagi meneruskan kelangsungan ummat manusia dimuka bumi ini yang diharapkan bakal menjadi pemimpin suatu hari nanti.Insyallah.Sebaik sahaja bayi dilahirkan terpancar wajah kegembiraan di wajah seorang ibu yang merasakan kepuasan apabila kandungannya selamat dilahirkan kedunia ini.Semenjak dari itu,ibu akan menatang anaknya bagai menatang minyak yang penuh.Menyediakan segala-galanya untuk anaknya supaya tidak merasakan sebarang kekurangan jika dibandingkan dengan orang lain.


Ibu.Kini telah lemah dan tidak berdaya disebabkan dimamah usia yang semakin meningkat.Tidak lagi berdaya menjaga anaknya seperti dahulu lagi.Anak-anaknya juga tidak mengharapkan jagaan dari ibunya kerana sudah bekerja dan boleh mejaga diri sendiri.Sebaliknya,ibu pula dalam keadaan yang berbeza.Ibu mengharapkan jagaan dari anak mereka kerana sudah tidak berdaya.Tetapi,anak-anak berbeza.Seperti sudah melupakan asal-usul mereka.Mereka lupa kepada ibu mereka yang bertarung nyawa dan bergolok-bergadai harta bagi melahirkan dam membesarkan mereka sehingga boleh dipanggil manusia.

Seorang anak boleh berlaku adil dan berlaku mesra terhadap masyarakat tetapi belum tentu seorang anak tersebut boleh berlaku adil dan mesra terhadap ibu mereka sendiri.Dimanakah silapnya kasih sayang seorang ibu sehingga diperlakukan sedemikian rupa oleh anak mereka sendiri.Keadaan yang lebih teruk apabila mereka membuang ibu mereka sendiri dari hidup mereka.Masyallah.Beginikah sikap seorang anak yang dibesarkan dengan penuh kasih sayang oleh seorang ibu.Kedaan ini semakin menjadi-jadi dengan tertubuhnya lebih banyak rumah orang tua-tua di negara ini. Anak-anak dengan lebih mudah menghantar ibu mereka ke rumah jagaan orang tua-tua dengan alasan bahawa di sana ramai kawan dan jagaan yang diberikan cukup sempurna.Ibu tidak pernah mengeluh walaupun terpaksa membasuh najis anak-anaknya sendiri.Tetapi,seorang anak tergamak memaki hamun ibu sendiri apabila terpaksa membersihkan najis ibu mereka,darah daging mereka sendiri. Apabila tidak tahan dengan keadaan yang sedemikian lantas jalan singkat diambil dengan menghantar ibu ke rumah orang tua-tua.Hancur luluh hati seorang ibu apabila dihantar ke tempat berkenaan.Duhai anak.Beginikah balasan yang diterima oleh seorang ibu.



Wahai insan yang bergelar anak.Ingatlah bahawa setiap perkara yang kita lakukan terhadap ibu kita akan berbalik kepada diri kita sendiri apabila mempunya anak nanti.Semoga aku dijauhkan dari bersifat demikian.Terima kasih ibu kerana membesarkan diri ini.

Saturday, May 7, 2011

Seandainya ibu masih ada...............

Hari ini 8/5/2011 bersamaan dengan hari Ahad..Hidup aku,cara hidup aku,cara berpakaian aku, semuanya telah berubah..Banyak yang telah berubah semenjak kejadian itu menimpa diriku dan dirinya. Aku seperti orang yang tiada hala tuju hidup. Hidup semata-mata diatas muka bumi ini demi untuk kedua ibu bapanya dan bukannya unutk diri sendiri. Apala maknanya hidup ini semua seandainya tanpa dirinya. Demi kebahagiaan hidup kedua ibu bapaku,aku teruskan juga hidup ini.

Semakin hari berada di bumi yang jauh dan terasing dari tempat asalku membuatkan aku terus-menerus merasakan bahawa hidup aku semakin kosong tanpa hala tuju. Sedangkan tin yang kosong jikalau diketuk akan mengeluarkan bunyi. Tetapi, hati aku,jiwa aku bukan seperti itu. Hati ku, jiwa ku.... Semuanya kosong belaka.. Aku telah kehilangan sesuatu yang sangat berharga dalam hidupku. Sesuatu yang telah meragut usia remaja ku. Sesuatu yang membuatkan aku tidak boleh menjadi seperti orang lain. Daripada seorang remaja yang membesar dengan penuh ceria dan girang berubah dalam sekelip mata disebabkan kejadian itu. Kejadian yang merubah segala-galanya dalam hidup ini.

5 tahun yang lepas pada tanggal 8/5/2006 segala-galanya bermula. Ketika itu, aku baru sahaja menamatkan pelajaran di peringkat SPM. Aku bersama dia sepanjang masa selepas tamat persekolahan aku. Dialah yang banyak memberikan tunjuk ajar kepada diri ini. Dialah yang banyak menabur jasa terhadap setiap kejayaan yang dikecapi diri ini. Dialah yang banyak bersengkang mata menjaga diri ini semasa sakit. Pengorbananya tidak akan dapat ku balas sampai bila-bila pun. Dia terlalu bermakna dalam diri ini. Dia yang aku maksudkan ialah ibu ku. Ibu merupakan tulang belakang dalam hidup aku. Tanpa ibu,aku jatuh. Tanpa ibu, aku terperosok jauh dari dunia sebenar.

Perubahan ibu aku lihat semakin hari semakin teruk. Ibu semakin hari semakin kerap batuk. Pernah sekali aku ternampak ibu batuk darah. Ini membuatkan aku bimbang. Aku memaksa ibu ke klinik supaya pergi memeriksa tahap kesihatannya tersebut. Tetapi, ibu berdegil tidak mahu pergi dengan mengatakan bahawa batuk ibu tersebut biasa2 sahaja dan akan ok selepas minum ubat batuk. Batuk ibu tiada sebarang perubahan walaupun berbotol ubat batuk yang sudah diminum. Keadaanya malahan semakin teruk dan ini membuatkan aku berasa sangat bimbang.

Suatu pagi, aku lihat bilik ibu masih gelap. Aku ketuk bilik ibu, aku ingatkn ibu terlewat bangun untuk mengerjakan solat subuh. Aku ketuk tetapi tiada berjwab dari ibu. Akhirnya aku mengambil keputusan untuk masuk sahaja. Sebaik pintu dibuka, aku dapati bahawa ibu masih lagi terbaring cermat di atas katil. Aku tatapi muka ibu. Muka yang penuh dengan kedut-kedut di mukanya di mamah usia yang semakin meningkat. Ku tatapi sedalam-dalamya muka ibu. Terlalu besar pengorbanan yang dilakukan oleh ibu untuk membesarkan diri ini. Terima kasih ibu kerana membesarkan diri ini. Akhirnya aku menggerakkan badan ibu dengan perlahan bagi mengejutnya unutk mengerjakan solat subuh secara berjemaah seperti kebiasaanya. Tetapi, ibu tetap tidak bangun walaupun aku telah menggerakkan badannya banyak kali. Aku semakin bimbang, aku tidak mahu perkara yang buruk menimpa ibuku. Selepas itu, aku dapati bahawa ibu sudah tidak bernafas lagi. Aku menjerit dengan sekuat hati. Aku tidak dapat menerima kenyataan bahawa ibu sudah
meninggalkan dunia ini. Ini merupakan satu tamparan yang aamat kuat dan hebat terhadap diri ini. Baru semalam aku bergurau senda dengan ibu. Tetapi, hari ini aku sudah kehilangan insan yang amat ku sayangi dan cintai.

Keesokan hari, sekujur tubuh diri ibu selamat dikebumikan di tanah perkuburan Islam. Aku menangis tanpa henti di sepanjang majlis perngebumian tersebut. Aku sangat2 terasa kehilangan ibu. 


Happy Mothers Day. Ditujukan kepada semua yang bergelar ibu di dunia ini. Jasa mereka sangat2 besar terhadap diri ini.

**kepada semua orang yang mengenali diri ini sila maafkn setiap kesalahan aku. Hargailah ibu kita selagi ibu kita masih berada di dunia ini. Merekalah ibu,merekalah buah hati ku. Sakit mereka sakitla aku. Dirimu sangat  bermakna dalam hidup ini. Terima Kasih Ibu kerana telah membesarkn diri ini.